Jo pitkään affiliate-markkinointi eli suomeksi kumppanuusmarkkinointi on ollut yksi verkon houkuttelevimmista markkinointitavoista, jonka avulla yksittäinen sisällöntuottajakin voi kerätä merkittäviä lisätuloja. Tästä markkinointitavasta vallitsee kuitenkin paljon tietämättömyyttä ja jopa väärinkäsityksiä, ja näihin pyrimme tarttumaan tässä yksinkertaisessa artikkelissamme.

Affiliate-markkinointi on näkyvillä verkon suomenkielisillä sivuilla nykyisin varsin isolla tavalla – ainakin jos tietää, mitä katsoa. Bloggaajien tuotearvostelut ja erilaiset tubettajien tuotevinkit ovat ehkä selkein esimerkki. Vedonlyöntibonukset 2019 ja erilaiset ilmaisvetoja tarjoavat sivustot kuuluvat niin ikään kumppanuusmarkkinoinnin alaan. Mutta miten koko tämän mallin ansaintalogiikka toimii?

Tähtäimessä uudet asiakkaat

Vaikka kumppanuusmarkkinoinnilla voidaan muun muassa lisätä bränditietoisuutta (”brand awareness”), on sen tärkein tarkoitus kuitenkin ennen kaikkea hankkia sitä käyttävälle yritykselle lisää asiakkaita. Loppupeleissä mistään sen mutkikkaammasta ei ole kyse.

Yleensä yritys pyrkii hankkimaan alallaan toimivasta markkinoijasta kumppanin, joka käyttää verkostoaan yrityksen tuoteen mainostaminen. Verkosto voi tässä tapauksessa koostua verkkosivun kävijöistä tai vaikkapa perinteiseen tapaan sähköpostilistasta. Verkossa tapahtuva kumppanuusmarkkinointi on monille yrityksille tärkein yksittäinen tapa hankkia asiakkaita, joissakin tapauksissa käytännössä miltei ainut.

Kumppanuusmarkkinointi on malliltaan tulospohjaista markkinointia: palvelua tai tuotetta myyvä yritys maksaa komissiota markkinointia tekevälle kumppanille vain toteutuneista myynneistä, joskus myös pelkistä sivustovierailuista. Tämä on yrityksen ja markkinoijan välisestä sopimuksesta tai heidän käyttämästään affiliate-alustasta riippuvaista.

Maksettava komissio perustuu siis käytännössä kolmeen erilaiseen maksumaliin: maksu toteutuneesta myynnistä (PPS eli pay per sale), maksu uudesta liidistä (PPL eli pay per lead) tai maksu sivustolle vieneestä klikkauksesta (PPC eli pay per click). Se, mikä näistä on kunkin yrityksen tai kumppanin kannalta kannattavin malli, on täysin riippuvainen myytävästä tuotteesta ja monesta muusta tekijästä. PPS on monasti kuitenkin myyjän kannalta turvallisin tapa, sillä tällöin vain toteutuneet myynnit maksavat.

Maksettava komissio vaihtelee suuresti

Usein kumppanuusmarkkinoinnista kiinnostuneet ja sen aloittamista harkitsevat yksityishenkilöt tiedustelevat, minkä suuruinen heille maksettava komissio on. Tähän ei ole olemassa yksiselitteistä ja kattavaa vastausta: komissiot voivat vaihdella todella suuresti aina parista prosentista kolmeen neljännekseen toteutuneesta myynnistä.

Nyrkkisääntönä on, että mitä suurempi ja etabloituneempi yritys on markkinoimassa tuotettaan, sitä pienempi on komissio. Näissä tapauksissa yritys voi olla varsin varma siitä, että tuote tai palvelu myy joka tapauksessa. Tällöin yrityksen ei tarvitse tarjota kovin suurta komissiota, sillä yrityksen menestys ei ole laajasta kumppanuusmarkkinoinnista kiinni.

Suurien komissioiden tapauksessa kyse voi olla syystä tai toisesta vaikeasti markkinoitavasta tuotteesta. Yritys ja / tai tuote voi olla uusi: kuluttajien ja potentiaalisten liidien tietoisuus tuotteesta voi olla vähäinen. Kyseessä voi olla myös laadultaan tai maineeltaan kyseenalainen myyntituote: tällaista on yleensä vaikeampi saada myytyä.

Markkinoijan tulee miettiä tarkkaan myös omaa mainettaan ja sen arvoa kahdessa yllä mainitussa tapauksessa. Hyvän tuotteen markkinoiminen saattaa tarjota pienemmän komission, mutta se ei jätä esimerkiksi blogin lukijoiden, jotka tuotteen ostavat, suuhun karvasta petoksen makua. Heikkolaatuisen tuotteen tuomat markkinointitulot voivat antaa nopean ja isonkin palkkion, mutta markkinoijan maine voi olla vaakalaudalla.

Mistä kumppanit löytyvät?

Jos olet julkaisija eli sinulla on jokin sisällöllinen kanava – olipa kyse YouTube-kanavasta, sosiaalisen median sivusta tai tilistä, blogista tai vaikkapa sitten perinteisestä sähköpostilistasta – jota tahdot käyttää kumppanuusmarkkinoinnin väylänä, saatat miettiä, mistä löydät yrityksen, jonka tuotteita voisit markkinoida. Voi toki olla, että mikäli kanavasi on jo kohtuullisen suosittu, saatat olla jo saanutkin yhteydenottoja yrityksiltä, jotka ovat tahtoneet käyttää kanavaasi tuotteensa tai palvelunsa markkinointiin.

Kumppaneita löytää helpoiten kuitenkin erilaisten markkinapaikkojen tai affiliate-verkostojen kautta. Esimerkiksi amerikkalaislähtöisellä verkkokauppa Amazonilla, joka myy kaikkea kirjoista kukkaruukkuihin ja kompressoreista keittiövälineisiin, on oma verkostoalustansa. Huomionarvoista on, että Amazonin tarjoamat komissiot ovat yleisesti ottaen melko maltillisia vertailtaessa muihin alustoihin.

Muita suosittuja affiliate-verkostoja ovat esimerkiksi Adtraction, TradeTracker ja Adservice. Nämä kolme mainittua verkostoa toimivat myös Suomessa. Niiden piirissä toimii lukuisia tuotteitaan markkinoilla tarjoavia yrityksiä, joista pääset valitsemaan itsellesi sopivimmat. Esimerkiksi Adtractionin piirissä toimivat sellaiset yritykset ja brändit kuin Lindex, Kekäle, Stadium ja Byggmax, kaikki Suomessa hyvin tunnettuja brändejä. TradeTrackerin piiriin kuuluvat esimerkiksi Trivago, TUI ja Desigual.